21 mai 2017

Ipostaze ale frumusetii si senzualitatii feminine in paradisurile ceresti: Surasundaris, Yakshinis si Apsaras




Tradiția hindusa a consfintit frumosul in femeie mai mult decât în orice alt lucru. Surasundaris, Yakshinis sau Apsaras – toate reprezinta poezia divina a frumusetii, gratiei si senzualitatii feminine, mai mult, intruchiparea Frumusetii divine,  a lui Dumnezeu ca Frumusete.

Surasundari (frumusete celesta sau fecioara celesta)


Surasundaris (cu diversele variante ca Salabhanjika, Vrikshika), frumusetile sau fecioarele celeste, întruchipează și reprezintă ceea ce noi considerăm frumos, esenta frumusetii si senzualitatii, serenitatea si spiritualitatea frumusetii ultime.
Ele apar figurate de cele mai multe ori ca si sculpturi pe peretii templelor, cel mai cunoscut fiind cel de la Khajuraho. Începând cu secolul al 2-lea î.en, figuri senzuale de sex feminin sub formă de Surasundaris, Salabhanjikas, Yakshinis și Apsaras au fost reprezentate pe monumentele budiste și jainiste la Bharhut, Sanchi, Bodh Gaya, Mathura și în alte părți.


Shilpa-Prakasha, un tratat arhitectural tantric din secolul al IX-lea, declară ca un monument fără Surasundari este inferior și fără rod: "Ca o casă fără soție, ca o zbenguiala fără femeie, un templu fără Surasundari va fi inferior și nu va da roade".
 Prezența lor în sanctuarele religioase este interpretată în mai multe moduri. O interpretare spirituală este aceea că ele reprezintă Shakti (energia cosmică feminină) și de aceea sunt considerate ca fiind benefice, conferind har divin si putere. O interpretare seculară este că ele reprezintă prosperitatea împăratului care a comandat templul.
Surasundari este, în primul rând, Prakriti sau materialitate, înzestrate cu o frumusețe senzuală și, ca si Prakriti, este de asemenea sursa creșterii și fertilitatii, pe care le împărtășește cu lumea naturii din jurul ei.
O variantă a Surasundari este Salabhanjika, sau nimfa a copacilor, care în acest rol face ca copacul Ashoka să înflorească prin lovitura piciorului sau stâng.

Senzualitatea este afirmată în repetate rânduri și nu negată, și, sub forma frumusetilor celeste Surasundari, ea formează fundamentul frumosului. Simbol al senzualitatii si al erotismului, ele sunt figurate deseori ca avand un scorpion pe picior.






 Există multe forme pe care Surasundari le pot lua, toate acestea fiind forme ale senzualitatii si sarmului erotic. Astfel, Darpani este cea care se priveste in oglindă, Torana este cea care se reazema de o ușă, Dalamalika atinge o ramură, Padmagandha miroase un lotus, Ketakibharana poarta o floare de ketaki, Matrika este ca o mamă, Chamari are o matura zburatoare, Nartaki este dansatoare, Shukasarika se joaca cu un papagal , Nupurapadika cea care leagă clopotei la glezne, Mardala cea care canta la tobe, Alasyakanya cea nonsalanta, Shubhagamini cea care înlătura un ghimpe din picior  si multe altele.



Yakshini


Yakshinis (cunoscute și sub numele de Yakshi și Yakkhini) sunt zeite descrise in  mitologia hindusa, budista și jainista. Yakshini (Yakshi) este contrapartea feminina a lui Yaksha și ambii sunt insotitori si slujitori ai lui Kubera, zeul hindus al bogățiilor care se află în regatul mitic himalayan al lui Alaka. Când sunt impreuna, ei sunt cunoscuți ca mithuna, cuplu, și sunt asociati cu arborii și cresterea vegetativă. Yakshasii sunt, de asemenea, considerați gardieni ai pădurilor, lacurilor și râurilor.
Yakshinis apar reprezentate pe stalpii templelor hinduse (in special Bharhut, Sanchi și Mathura).










Peste tot sunt prezente anumite caracteristici ale figurii Yakshini-lor, cum ar fi nuditatea, fața zâmbitoare și nurii evidenti (adesea exagerati) feminini care duc la asocierea lor cu fertilitatea.







Yakshinis sunt adesea figurate ca fiind extrem de frumoase și voluptoase, cu șolduri largi, talie îngustă, umerii largi și sânii sferici imensi.







Yakshinis sunt de obicei mai mature decât Apsaras-urile. Datorita legăturii lor cu apa si cu fertilitatea (feminitatea) ele sunt reprezentate ca purtand un kamandalu (vas cu apă).







Intruchipare a fertilitatii, se spune ca o Yakshini poate determina un copac să rodeasca doar atingând-l cu piciorul.

Arborele Ashoka este strâns asociat cu aceste zeite. Unul dintre elementele recurente din arta indiană, adesea descoperite la porțile templelor budiste și hinduse, este o Yakshini cu piciorul pe un trunchi și cu mâinile tinand ramura unei Ashoka înflorite stilizată. Sau, de multe ori este prezentata cu mâna atingând o ramură de copac.








Cele 36 de Yakshinis si puterile lor magice


O listă cu Yakshas și Yakshinis este prezentata în Tantraraja Tantra, unde se spune că aceste ființe iti pot oferi  tot ce ti-ai putea dori vreodata.
În Uddamareshvara Tantra sunt descrise 36 dintre aceste zeite, împreună cu mantrele și prescripțiile lor rituale. Celor care le adora ritualic se spune că le acorda diverse puteri, daruri si privilegii, cum ar fi: dezvăluirea locului unde se află o comoara îngropată, un unguent cu care se poate vedea prin obiecte solide, o pastilă vindecatoare, abilitatea de a încânta lumea, eliberarea de orice frică și secretul alchimiei, eliberarea de semnele bătrâneții, împlinirea oricărei dorințe, unguente (elixire) magice, pietre prețioase și haine celeste, capacitatea de a  călători cu mare viteză prin eter si de a intra in visul oricui, puterea bucuriei depline și aparenta unei frumuseți desavarsite, secrete ale alchimiei și substanța alchimică însăși.


Apsaras, dansatoarele celeste


          Sotii ale Gandharvas-ilor si slujitoare ale zeului Indra, Apsara-ele sunt dansatoare celeste extrem de frumoase si senzuale, capabile sa fure inimile tuturor celor care le privesc dansand. O descriere detaliata a lor o gasim aici.

 Toate aceste frumuseti divine care sunt interconectate, locuitoare ale paradisurilor ceresti, ne pun in contact cu frumosul sublim, cu erosul rafinat si cu senzualitatea incantatoare de natura transcendentala. Ele poarta parfumul divin al Marii Zeite cosmice, intruchipare a frumusetii creatiei dumnezeiesti,  pe care o asistă în creația cosmică și dizolvarea universului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu