Scopul suprem al artei: spiritualitatea si
Dumnezeu
O serie de texte hinduse antice, cum ar fi „Natyashastra”
afirma că dansul, muzica si, in general artele sunt spirituale, sunt sacre, avand
puterea de a-l conduce atat pe practicant cat si pe spectator la iluminare si
chiar la eliberare spirituala (moksha),
prin intarirea capacitatii de concentrare a minții pentru eliberarea Sinelui
(sufletul, Atman).
Aceste arte sunt oferite ca si căi alternative cunoașterii textelor sacre
revelate (Sruti), cum ar fi Vedele sau
Upanishadele. Scopul spectacolului artistic este în cele din urmă acela de a permite
spectatorului sa experimenteze propria sa conștiință, sa traiasca o experienta
estetica care sa transceanda lumescul, spre sublim, spre divin, ridicandu-l
astfel la un nivel de conștiința superior. El produce fericire si extaz,
transporta audienta intr-o lume a imaginației, ii transformă starea interioară,
il încântă și permite eliberarea din interior a unei stari de extaz divin.
Intrebarea care s-a pus
aici este daca fiintele umane, ca spectatori, inteleg (percep) principiul ultim
al actului artistic (astattva - realitatea
și adevărul dintr-un alt plan, planul spiritual) sau este o eroare, o forma a
realitatii supraimpuse (aropa) - o
iluzie, o mis-cognitie (avidya),
rodul imaginatiei? Abhinavagupta (950-1020 CE), in celebrul sau comentariu la „Natyashastra”,
„Abhinavabhāratī”,
afirma ca spectacolul artistic il atrage pe om datorita "experienței mirarii” (minunarii),
în care observatorul este tras, scufundat, angajat, absorbit si satisfacut. El il suspenda temporar pe om din lumea
lui obișnuită, îl transferă într-o altă realitate paralelă plina de uimire,
unde el experimenteaza și reflecteaza asupra conceptelor spirituale și morale;
aici se afla puterea artei de a
transforma starea interioara a omului, frumusețea artei ridicandu-l spre
scopurile Dharmei (trai corect, virtuți, îndatoriri, corect versus greșit, responsabilități,
dreptate). De aceea, arta chiar are darul de a-l pune pe om in contact cu
principiul ultim, cu adevarul, cu frumusetea si armonia universala, aliniindu-l
la ordinea fireasca a lucrurilor.
Dansul – limbajul universal al iubirii
Dansul este
forma cea mai primitivă a limbajului uman, pentru că atunci când omul nu a
învățat încă să vorbească, el a comunicat prin gesturi, utilizand fața, ochii,
mâinile și picioarele. Chiar și astăzi o persoană muta se exprimă doar prin
gesturi si mimica. Gesturile si mimica exprima intregul limbaj al naturii. Este
folosit și înțeles peste tot. Deci, există un motiv pentru care dansul a ajuns pe
scena centrala a trairilor estetice. El atinge cele mai profunde parti ale
mintii si inimii omului. Dansul ajunge acolo unde cuvintele eșuează. Nicio
limbă, nici un nivel particular al civilizației și culturii nu sunt necesare
pentru a înțelege și aprecia un dans. Dansul este un fel de limbaj universal.
Mai mult, comunicand
prin limbajul trupului, prin dans, nu poti sa judeci; nu poti emite judecati de
valoare cu mainile si corpul. Mainile sunt o prelungire a inimii, asadar
comunicarea e dincolo de minte, e a sufletului, tine de iubire si de
transcenderea limitarilor mintii.
Chiar si Mintea universala este constienta de acest limbaj, intreg
Universul, de la cele mai mici la cele
mai mari particule ale sale participand la dansul cosmic, manifestand
frumusetea si
armonia celei mai elevate raas (sau rasa - estetica). Marile raas se petrec în spațiul infinit, cu
milioane de stele, cu Soarele și Luna dansand
in ritmul Spandei (impulsul
creator al Universului, ca expandare-retragere, creatie – distrugere, ca o
contractie ritmica). Acesta nu este un dans obișnuit. Nu este menit pentru
divertisment; nu este show business. Este pura fericire. Există o astfel de
abundenta de fericire în inima existenței prin care ea curge, se revarsă. Este
iubirea dansand si in inima noastra, ca picaturi ale acestui ocean al
existentei. Arta ne aminteste de acest sublim ajutandu-ne sa trecem de
barierele mintii pentru a accede la principiul ultim din noi, ne impacteaza
emotional, ne treiera si ne cerne, trezeste in noi minunarea care este
cunoasterea directa, instantanee, extatica a realitatii pure.
Ceea ce faciliteaza curgerea existentei, ce da
acest ritm armonios, acest dinamism divin ticluit, este tocmai prezența
contrariilor, a polaritatilor în univers: este un dans intre intuneric si
lumina, cald si rece, masculin si feminin, creatie-distrugere, este o atractie
irezistibila si poveste de dragoste intre ele care ne fascineaza si ne aliniaza
implacabil si divin cu ceea ce este.
Rasa Lila sau “Dansul Iubirii Divine”
Poate cel mai sugestiv
pentru ceea ce ar insemna dansul vietii si al iubirii divine este Rasa Lila (cunoscuta si ca Raas Leela) sau dansul Rasa. Acesta este o parte a povestii
traditionale a lui Krishna descrisa in scripturile hinduse (ca “Bhagavata
Purana”) si literatura (ca “Gita Govinda”), unde el danseaza cu Rada si insotitoarele ei (gopis).
Termenul rasa inseamna "estetic" si lila
inseamna "act", “manifestare”, "joc" sau "dans" . Asadar, rasa lila este un concept din Hinduism,
care poate fi tradus ca "jocul esteticului," sau in sens mai larg ca "Dansul Iubirii Divine".
Rasa Lila are loc intr-o noapte, când gopis-urile
din Vrindavan, ascultand sunetul flautului lui Krishna, se strecoara departe de
gospodării și familiile lor în pădure pentru a dansa cu Krishna pe tot
parcursul nopții, pe care Krishna o întinde în mod supranatural la lungimea unei
„Nopti a lui Brahma”,
o unitate hindusa de timp de durată de aproximativ 4,32 miliarde de ani.
In traditiile Krishna Bhakti, Rasa Lila este
considerată a fi una dintre cele mai mari și cele mai ezoterice distracții ale
lui Krishna. În
aceste tradiții, iubirea romantică între ființele umane în lumea materială este
văzută doar ca o reflectare diminuată, iluzorie a iubirii originale, extatice,
spirituale a sufletului pentru Krishna, Dumnezeu, în lumea spirituală.
În Bhagavata
Purana se spune că oricine aude sau descrie cu fidelitate Rasa Lila atinge devotiunea pura
iubitoare a lui Krishna (Suddha-bhakti).
Rasa
Lila a fost o temă populară în dansurile Kathak, Bharatanatyam, Odissi, Meitei
și Kuchipudi. Mai
mult, dansul clasic indian Kathak a evoluat din Braj Rasleela, o forma populara de dans din Uttar Pradesh și din dansul clasic Manipuri
'(Vrindavan), de asemenea, cunoscut sub numele de Natwari Nritya, care a fost reînviat în 1960 de către dansatoarea Uma
Sharma. Kathak are un
pronuntat caracter devotional (devotiunea fata de Krishna) si celebreaza
sentimentul iubirii, shringar.
multumesc.
RăspundețiȘtergeredansez de putin timp si deodata.
sint surprinsa pentru ca niciodata n.am gandit ca eu as putea dansa...
nu stiu ce m.a apucat asa...m.ai ales ca nu copii pe nimeni ca model.
citind ce zice pe aici e posibil ca dansul meu sa fie un dans ofranda.
Ma bucur, draga Iulia. Corpul are intelepciunea lui, stie el ce stie...:)
Ștergere